Protiv vjetra
Ivan Ferlan

24.11.2003 - 03.12.2003

Lokacija: Tiflološki muzej

Autor: Željka Bosnar Salihagić i Anica Ribičić

Organizacija izložbe: Tiflološki muzej
Mjesto održavanja: Muzej MIMARA
Autorce izložbe: Željka Bosnar Salihagić, Anica Ribičić
Likovni postav izložbe: Roland Gambiroža
Autor fotografija: Davor Šiftar

Koncepcija izložbe

Naziv izložbe u tijesnoj je vezi s porijeklom autora i njegovom ljubavlju prema barkama, koje i sam izrađuje, te s njegovom životnom borbom sa sljepoćom. Kako kaže A. Ribičić Županić u svom tekstu u katalogu izložbe: "Ploviti s vjetrom doima se lagano, prirodno, poput hoda. Ploviti protiv vjetra izazov je koji zahtjeva snagu i odlučnost."

Cilj izložbe bio je kroz sedamdesetak skulptura Ivana Ferlana pokazati mogućnosti i umjetnički doseg jednog od najplodonosnijih slijepih skulptora te na taj način obilježiti Europsku godinu invalidnih osoba.

Ovo je bila još jedna izložba iz ciklusa izložaba Taktilne galerije Tiflološkog muzeja. Namijenili smo je populaciji osoba koje vide, a svakako, i mogućnošću taktilnog doživljaja dijela skulptura, odgovarajućim postavom, legendama, katalogom i CD ROM- om i populaciji slijepih i slabovidnih osoba te ostalih osoba s invaliditetom.

Skulpture Ivana Ferlana, uglavnom u drvu, dočaravaju jedan prilično nepoznat svijet unutarnje imaginacije o izgledu stvari. Skulptura je nabijena kontemplacijom i s izraženim zanosom osjećanja oblika. Skulpture su zanimljive po motivima, često izranjaju iz već unaprijed zadanih oblika drveta koji umjetniku stoje na raspolaganju.

Izložba "Protiv vjetra" se sastoji od nekoliko različitih ciklusa koje smo izložili kao jednu cjelinu. Postav izložbe napravio je Roland Gambiroža, akademski slikar i grafičar, koji ga je zamislio kao kostur lađe na čijim je krajevima istaknuo dvije reprezentativne skulpture "Jedrenjak" i "Reljef" koji predstavljaju pramac i krmu i zatvaraju konturu lađe koju čini niz skulptura iz ciklusa fantastike.

Kako Gambiroža navodi u Idejnoj koncepciji postava izložbe: "Vanjski prsten postava prvenstveno je namjenjen slijepim osobama zbog svoje reprezentativne veličine, taktilne različitosti struktura te same pristupačnosti eksponatima. Između skulptura je ostavljeno dovoljno prohodna prostora kako bi nesmetani pristup izložbi imali i posjetitelji u invalidskim kolicima. Unutrašnji dio postava zamišljen je kao priča koja govori o teškom životu ljudi na moru, njihovoj borbi i nadanju za boljim sutra, te ujedno i o samoj borbi slijepog autora sa skulpturom  i životom čovjeka oštećena vida. Tu možemo prepoznati i elemente priče o Noinoj arci, o ljudima i životinjama koje se okupljaju kako bi izbjegli "potop". Na začelju postava nalaze se skulpture poredane jedna do druge u nizu koje predstavljaju obalu i sve one koji na njoj obitavaju. Zamišljeno gledaju u daljinu prema morskoj pučini koju čine lađe i ribe zapletene u mrežu."

Ovom izložbom pokazali smo skulpture umjetnika Ivana Ferlana, koje nam je podario radeći tridesetak godina u neadekvatnim uvjetima i neadekvatno nagrađen za svoj rad. Dočarali smo svijet dječaka s Pelješca osobama koje vide, ali i slijepim i slabovidnim osobama pružajući im mogućnost taktilnog ulaska u svijet umjetnosti te na taj način, barem za tu prigodu, osigurali ravnopravniji doživljaj kulture.

Prateće publikacije

Izložba je popraćena klasičnim katalogom za osobe koje vide. Novina je, svakako, katalog na brajici s reljefnim crtežima fotografija  odabranih Ferlanovih skulptura za slijepe osobe, te na uvećanom tisku za slabovidne osobe, prvi takve vrste u Hrvatskoj. Treća publikacija koja prati izložbu je multimedijalni CD ROM prilagođen za korištenje osobama koje vide, ali i slijepim i slabovidnim osobama. Prezentaciju CD ROM-a održali smo 26. studenog 2003. g. u Multimedijalnoj dvorani Muzeja Mimara.

Željka Bosnar Salihagić