Skulpture tišine

31.03.2008 - 18.04.2008

Lokacija: Tiflološki muzej

Autor: Nina Sivec i Davor Šiftar

Muzeološka koncepcija izložbe: Nina Sivec
Likovni postav izložbe: Davor Šiftar
Autor fotografija: Davor Šiftar
Autori skulptura: Članovi hrvatske udruge gluho-sijepih Dodir

NESPUTANA KREATIVNOST

Ova je izložba nastala u suradnji s Hrvatskom udrugom gluhoslijepih osoba Dodir, a proizašla je iz nastojanja da prikažemo mogućnosti i sav kreativni potencijal koji gluhoslijepe osobe ostvaruju snagom vlastite mašte.

Kod mnogih promatrača koji vanjski svijet primarno doživljavaju vidom i sluhom ograničena vizualna i slušna percepcija gluhoslijepih osoba budi nedoumicu, nesigurnost i znatiželju, a komunikacija s njima otvara niz etičkih i spoznajnih pitanja u nama. Na koji način odsustvo vidnog i slušnog podražaja utječe na doživljaj stvarnosti? Kako drugačiju stvarnost pretočiti u razmišljanja, stavove, strahove ili čežnju? Jedan od preostalih spoznajnih kanala, dodir, postaje instrumentom koji može gluhoslijepoj osobi otkriti stvarnost, biti njegovo oko i njegov glas.

Kreativne radionice iznjedrile su skulpture kojima nastavljamo ciklus izložaba Taktilne galerije Tiflološkog muzeja, radionice na kojima su gluhoslijepe osobe, na specifičan način, putem sinteze okusa, njuha, dodira i vibracija dočarale vlastitu viziju stvarnosti. Oslobodivši emocije putem kreativnih poticaja, pokazale su svu nesputanu snagu svog izričaja. Glina, podatna pod prstima, pretočena je u skulpture kao impresija stvarnosti. Takvo taktilno oblikovanje koje je spona između različitih svjetova i različitih doživljaja omogućilo nam je užitak lišen svih predrasuda. Dodir je tako postao zajednički, univerzalni jezik stvaratelja i promatrača.

Ovom smo izložbom samo korak bliže cilju, potpunijoj inkluziji osoba s invaliditetom. Pokazati svoj svijet i kroz skulpture doživjeti tuđi stvara pozitivnu dinamiku u kojoj različitost dobiva novu kvalitetu. Nadahnuti ljepotom ovih skulptura prihvaćamo neke druge stavove i otvaramo nove horizonte.

Otvorivši vrata Hrvatskoj udruzi gluhoslijepih osoba Dodir, Tiflološki muzej se još jednom stavio u službu glasnika i domaćina svih drugačijih oko nas, koje često ne primjećujemo i svaki put ostajemo zadivljeni njihovim radom, nekim novim mogućnostima, putevima nekih drugih davanja i primanja.

Nina Sivec

SKULPTURE TIŠINE

Osim što nam pruža estetski užitak ili govori o svijetu oko nas, skulpturu ili svako drugo likovno djelo možemo razumjeti i kao sredstvo komuniciranja, na prvoj razini između autora i kiparskog materijala, a na drugoj između autora i publike. U procesu stvaranja skulpture autor vodi dijalog s glinom, drvetom ili kamenom koje obrađuje i u koje utiskuje mentalnu sliku onoga što želi prikazati. To je dijalog koji se odvija u tišini, posvećenosti ideji i predodžbi, traženju i oblikovanju forme koja će najbolje otjeloviti tu ideju. No, jednom kad je skulptura završena, ona samostalno nastavlja svoj život prenoseći autorovu estetiziranu poruku gledateljima.

Prosječnom se čovjeku sporazumijevanje s gluhom osobom može činiti komplicirano ukoliko ne vlada znakovnim govorom, dok je likovni jezik univerzalan i svakome razumljiv na barem jednoj od mnogih razina: netko će pronalaziti značajke stila ili pravca, netko će otkrivati uzore, netko možda prepoznati karakterističan "rukopis" umjetnika, a većina će lako očitati motiv, odnosno temu ili osjetiti raspoloženje autora.

Ne moramo uvijek biti glasni kako bi nas drugi čuli i razumjeli. Skulpture koje su ovdje izronile iz tišine u tišini govore o onome što je autorima važno: o njihovu arhetipu žene koja ponekad ima obilato naglašene atribute ženstvenosti ili pak pokazuje meditativnu sjetu, o majčinstvu, o snažnoj ekspresiji nijemog krika životinje ili o iscerenim demonskim maskama nalik onima na fasadama gotičkih katedrala. U skladu s motivima, površine ovih skulptura su ponekad gipke i zaglađene tako da prostor klizi preko njih, a ponekad geometrijski pojednostavljene ili pak ekspresionistički uznemirene, ali uvijek dosljedno i strpljivo obrađene po cijelom svojem oplošju.

Autori izloženih radova nisu akademski obrazovani profesionalni umjetnici, već kipari po vokaciji. Nesputani u svom izričaju, ne trude se slijediti određene stilove ili pravce, a njihov jedini imperativ je iskrenost. Reduciranog vida, vještih prstiju, iz tišine svoga svijeta donose nam radove koji govore o talentu, imaginaciji, izuzetnoj vještini i disciplini ruke. Oni su učinili hrabar obrat: za razliku od većine nas koji smo konzumenti umjetnosti, ovi su autori odlučili postati stvarateljima umjetnosti.

Davor Šiftar