30.6.2020.

Remzija Đumišić "Rahat efendija", 1961. g.

Skulptura prikazuje lik muškarca u orijentalnoj nošnji, u sjedećem položaju s prekriženim nogama, koji u lijevoj ruci drži šalicu s kavom. Desna ruka prirodno povijena počiva na desnom bedru, dok je lijeva, povijena u laktu, uzdignuta prema ustima. Torzo muškarca je blago nagnut u svoju lijevu stranu, uspravnih leđa i ponosito uzdignute glave. Muškarac s fesom na glavi, koji sjedi na karakterističan orijentalni način, prekriženih nogu, a lijevom rukom prinosi ustima šalicu (fildžan) s kavom, ukazuje na autorovo prisjećanje na kulturu iz koje je potekao. Skulptura je grublje modelirana, nemirne površine, s tragovima autorovih prstiju, bez finih detalja, a simentrična kompozicija i suzdržani pokret sugeriraju mir i kontemplaciju tijekom ovog gotovo ritualnog ispijanja kave.

Remzija Đumišić (1922. Banja Luka – 1987. Zagreb) bio je samouki kipar. Vid je počeo gubiti 1948. godine u dobi od 26 godina. Godine 1958. bio je na rehabilitaciji u Osijeku gdje je i naučio osnove keramike i ručnog rada. Tamo je i održao svoju prvu samostalnu izložbu skulptura, iako se dotad nikad nije posebno bavio kiparstvom. Posljednje razdoblje života proveo je u Zagrebu, stvarajući skulptire malih dimenzija i keramiku. Tiflološki muzej mu je, u svojoj Taktilnoj galeriji, organizirao i dvije samostalne izložbe (1961. i 1978. godine), a sudjelovao je i na nekoliko skupnih izložbi s Grupom 69.

Teme njegovog najčešćeg interesa bile su portreti i ljudske figure. Tiflološki muzej u svojoj Zbirci likovnih radova čuva 17 njegovih radova.

Igor Maroević