10.5.2020.

Sanja Fališevac: "Balet I", 2011. g.

Svijet Sanje Fališevac evidentno je svijet dinamičnog zamišljanja, ulaženja u uloge drugih i drugačijih, a sve opet povezano s neospornim feminilnim senzibilitetom, sa slutnjama i čežnjama veće punine doživljaja, intenzivnije životnosti. Sudeći pak po oblikovanju, zaključit ćemo da autorica želi predstaviti skladna i dobro proporcionirana tijela te dati svojim bićima iz mašte što prepoznatljivije fizionomijske crte.

Znajući da je riječ o slijepoj umjetnici, na prvi se pogled, stoga, smijemo se začuditi točnosti njezine percepcije vidljivog svijeta, primjerenom odgovoru eventualnim zahtjevima mimetičke vjernosti, ali ne smijemo stati isključivo na evidentiranju te činjenice, ne smijemo se zadovoljiti tvrdnjom kako Sanja Fališevac radi „po prirodi“ i nudi nam realističke ili verističke prikaze ženskih tijela i figuralnih kompozicija. Naprotiv, moramo se pokušati udubiti u motive njezinih realizacija i u načine njezina oblikovanja. S onu stranu imitacije ili evokacije idealnog izgleda ljudske figure, neosporno je da kiparicu posebno zanima mogućnost aktiviranja volumena i mase.

Još od stvaralačkih početaka 1979. godine, Sanja Fališevac ostala je vjerna poglavito glini kao klasičnom kiparskom materijalu. Također, u apstraktnoj ili pak figurativnoj formi tematski je zaokupljena živim i pokretnim sadržajima.

Skulptura je „Balet I“ izrađena u tehnici patinirane terakote (od talijanskog terra cotta – pečena zemlja). To znači da se skulptura, nakon oblikovanja u glini, peče u peći za keramiku, a potom se na nju nanosi sloj boje (patinira se). Patiniranje se može izvoditi u raznim bojama, a ovdje je riječ o smeđoj.

Skulptura prikazuje ženski lik – plesačicu – ruku podignutih iznad glave, blago pognute i okrenute u desno. Odjevena je u dugu zvonastu haljinu s volanima, koji svojim lepršavim odmakom od tijela zorno kod promatrača ostavljaju dojam okreta pri plesu. Površina je glatko obrađena bez posebnih detalja. S donje strane, nevidljivo kad skulptura stoji uspravno, utisnuta je prepoznatljiva autoričina signatura - iznad inicijala S.F. utisnut je otisak desnog dlana. Skulptura je dio autoričinog ciklusa Plesačice iz 2011. godine.

Tiflološki muzej u Zagrebu priredio je u dva navrata izložbe Sanjinih radova – „Keramoskulpture“ 1999/2000, te „Zaustavljeni pokret“ 2017/2018 godine. Sanjina imaginacija je beskonačna. Njezina inspiracija najviše i najčešće dolazi iznutra. Iz misli i mašte. Iz vlastite intime. Njeni radovi su kondenzati i sublimati opće svijesti u njenoj svekolikoj složenosti. Svijesti koju ona procesuira sintezom intelekta, emotivnosti i specifičnosti taktiliteta.

Uđite, stoga, u svijet mašte Sanje Fališevac. Priključite se njezinoj intimi. Dopustite si osjetiti njenu umjetnost na način na koji je stvarana. Nemojte je (samo) gledati. Zatvorite oči, pružite ruku, dodirnite, osjetite, prepoznajte...

Igor Maroević